هزینه‌های انتخاباتی نمایندگان؛ از 60 میلیون تا یک میلیارد تومان:پول دولت در اردوگاه انتخاباتی برخی کاندیداها-مجلس نهم:230


یزدفردا: تهران امروز نوشت:


مدتهاست که بحثهای مربوط به انتخابات مجلس به سوژه اصلی رسانه‌ها تبدیل شده است. در این میان یکی از بحثهای اصلی در این خصوص مربوط به تبلیغات و هزینه‌های مربوط به آن است. هزینه‌هایی که در مقابل منبع تامین آن همواره یک علامت سوال قرار دارد. پرسش مهم این است هزینه تبلیغات انتخاباتی کاندیداها از کدام منبع تامین می‌شود؟

نمایندگان کنونی مجلس که برای انتخابات پیش‌رو ثبت‌نام کرده‌اند این سوال را با پاک کردن صورت مسئله جواب می‌دهند. اکثر آنها می‌گویند که انتخابات برای ایشان هزینه چندانی ندارد و برای مبالغی که ناگزیر باید هزینه شود شخصا آن را پرداخت می‌کنند. این در حالی است که از مدتها پیش در مورد کمک هزینه‌های جریان انحرافی به نمایندگان مجلس اخبار زیادی مخابره می‌شود. کمکهایی که برای وکیل الدوله ساختن وکلای ملت هزینه می‌شود. «تهران امروز» هزینه‌های نشستن بر کرسی‌های سبز بهارستان و منابع آن را بررسی کرده است.


استفاده از شگردهای تبلیغاتی کمپین انتخاباتی اوباما


یکی از نماینده‌های استان آذربایجان غربی هزینه تبلیغات برای انتخابات را ناچیز عنوان کرده و گفت: از آنجایی که خود مردم از بنده خواستند تا دوباره در انتخابات شرکت کنم خود آنها هم دست به دست هم داده و ستاد انتخابات را تشکیل خواهند داد.


وی ادامه داد: یکی مغازه‌اش را در اختیار ما قرار می‌دهد، همشهری دیگری ماشین خود و پسرانش را برای حضور در روستاها به ستاد می‌دهد و فرد دیگری هم خانه‌اش را برای برگزاری جلسات آماده می‌کند. توصیف این همه مردمی بودن در اردوگاه انتخاباتی این کاندیدا زمانی که با اظهارات یکی از اعضای ستاد انتخاباتی وی همراه می‌شود شنیدنی است.

وی که در انتخابات مجلس هشتم نیز در ستاد انتخاباتی این نماینده مشغول بوده است، گفت: به نظر نمی‌رسد هزینه‌های انتخاباتی امسال کمتر از سال 86 باشد و با توجه به تورم و گران شدن کاغذ و بنزین قطعا هزینه‌ها بیشتر از 4 سال پیش خواهد بود. وی که نخواست نامش فاش شود میزان هزینه تبلیغات انتخاباتی این نماینده مجلس را حدود 700 میلیون تومان در انتخابات مجلس هشتم عنوان کرده و گفت: حدود 150 میلیون تومان هزینه چاپ تراکت و پوستر شد و اجاره چند ساختمان هم حدود 400 میلیون تومان هزینه داشت.


این فعال سیاسی هزینه حمل و نقل، تهیه غذا، خرید هدیه، ایاب و ذهاب، اجاره سالن برای سخنرانی و سایر هزینه‌های جاری را بالغ بر 150 میلیون تومان برآورد کرد. وی ادامه داد: این نماینده مجلس در انتخابات پیش رو از شگردهای تبلیغاتی کمپین انتخاباتی اوباما بهره می‌برد و به نظر می‌رسد با استفاده از کمپین تبلیغاتی اوباما قطعا پیروز انتخابات پیش رو خواهد بود.


این عضو ستاد انتخاباتی گفت: شرکتی که فعالیتهای تبلیغاتی این نماینده را در دست دارد با پیشنهاد این پکیج که در زمان قانونی تبلیغات ارائه خواهد شد پیروزی این نماینده را تضمین کرده است. وی از دادن اطلاعات دقیق در مورد این پکیج خود داری کرد اما در عین حال گفت که در این پکیج کتابچه معرفی استان، چند فیلم مستند چند دقیقه ای، گزارش عملکرد، هدیه تبلیغاتی و... وجود دارد. وی در پاسخ به این سوال که این هزینه‌ها از کجا تامین می‌شود، ابراز بی‌اطلاعی کرد.


پول دولت در اردوگاه انتخاباتی برخی کاندیداها


یکی دیگر از نمایندگان کنونی مجلس که به گفته خودش تا روز آخر ثبت‌نام قصد نداشت در انتخابات مجلس کاندیدا شود، گفت: تحرکات انتخاباتی خود را برای مجلس نهم شروع نکرده است. این نماینده مجلس در حالی فعالیت ستاد انتخاباتی خود را رد کرد که یکی از خبرنگارانی که در ستاد وی فعالیت می‌کند، گفت: ستاد چراغ خاموش پیش می‌رود و به برگزاری همایش‌ها و نشست‌های هفتگی به مناسبت های مختلف بسنده می‌کنیم.


وی ادامه داد: این نشست‌ها علاوه بر هزینه اجاره سالن همایش، پذیرایی، هدایا و پاره‌ای از رفت و آمدها معمولا خرج دیگری ندارد. این خبرنگار عملکرد خود در این ستاد را اینگونه عنوان کرد: فعالیت‌های اصلی مربوط به انتخابات آغاز شده و تنها نصب پوستر و پخش تراکت و... برای زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی مانده است.


این نماینده مجلس در ادامه گفت‌وگوی خود با تهران امروز هزینه انتخاباتی خود را در مجلس هشتم 60 میلیون تومان عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که نماینده‌ای که در مجلس کنار من می‌نشیند بیش از یک میلیارد تومان برای پیروزی در انتخابات هزینه کرده است.


این نماینده استان همدان خاطرنشان کرد: حتی شنیده‌ام که فیلم انتخاباتی یکی از نمایندگان را یک کارگردان مطرح می‌سازد و قطعا مبلغ هنگفتی برای ساخت این فیلم دریافت خواهد کرد.


این نماینده مجلس ادامه داد: در عین حال گاهی این مبالغ از منابع نامشخص و حتی دولتی به دست کاندیدا می‌رسد که بعد از نمایندگی این افراد در مجلس، آنها را به وکیل الدوله بدل می‌کند. نگاهی به انتخابات هشت دوره گذشته به روشنی نشان می‌دهد از مجلس اول هر چه به سمت انتخابات مجلس هشتم رفته‌ایم هزینه ورود به مجلس پر رنگتر شده و نقش مادیات بیشتر به نظر می‌رسد.


نگاهی به هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی چند فرضیه را به ذهن متبادر می‌کند، اول اینکه کاندیداها افراد ثروتمندی هستند که هزینه تبلیغات و حقوق دولتی اهمیت زیادی برای آنها ندارد بلکه صرفا برای کسب موقعیت اجتماعی یا خدمت به کشور کاندیدا شده‌اند.


دوم اینکه کاندیداها انسان‌هایی هستند که حاضرند به قیمت ورشکستگی و زیر بار قرض رفتن نماینده شوند تا به ملت خدمت کنند. سوم اینکه کاندیداها اسپانسرهای قوی در پشت سر دارند که حاضرند ریسک کنند اما فراموش نکنیم که این اسپانسرها بعدها سهم خواهی خواهند کرد. چهارم اینکه اصلا شاید هزینه زیادی برای تبلیغات نمی‌کنند یا اینکه به نحوی از بودجه بیت المال برای تبلیغات استفاده می‌کنند و پس از ورود به مجلس با استفاده از روابط جدید جبران مافات خواهند کرد.


نقش موثر روشنفکران


عماد افروغ استاد دانشگاه و نماینده مجلس هفتم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی«تهران امروز» ضمن صحه گذاشتن بر هزینه‌کرد مبالغ کلان در انتخابات مجلس گفت: هر چه از مجلس اول به مجلس نهم نزدیک شدیم تا حدودی معیار‌های انتخاب نماینده و نحوه مبارزات انتخاباتی تغییر کرده است. این فعال سیاسی ادامه داد: در فاصله زمانی مجلس اول تا هشتم جامعه تغییراتی را تجربه کرده و از ساده‌زیستی، قناعت و شجاع‌خواهی و شجاع‌پروری فاصله گرفته است. منشا این فاصله به صاحبان قدرت بر می‌گردد.


وی افزود: اگر روزی ارزش این بود که شخص توانمندی‌های خود را عرضه کند و مردم به کسی رای بدهند که سلامت اقتصادی دارد این ارزشها تاحدودی دچار تغییر شده است. ریشه آن در مردم نیست بلکه از تغییر سبک زندگی دولتردان از ساده زیستی و قناعت به سمت اشرافی گری است. افروغ خاطرنشان کرد: مطبوعات حکایت از این دارد که اموال شبهه‌ناک با بوی دولتی بودن در ستاد‌های انتخاباتی هزینه می‌شود یا ممکن است این مبالغ از آن طرف مرزها آمده باشد، از این رو قوه قضائیه باید وارد عمل شود و با ولخرجی‌های مشکوک مقابله کند.


نمایده ادوار مجلس یادآور شد: با توجه به رابطه قدرت - ثروت، ریشه این مسائل را باید در قدرت دولتی جست‌وجو کرد. دولت به معنای حاکمیت که می‌تواند این رفتارها را تعدیل کند. مثلا نماینده می‌تواند به دولتی که دستش در بیت المال است نه بگوید. وی راهکار مقابله با ولخرجی‌های لجام گسیخته را در نظارت نهادهای نظارتی عنوان کرده و گفت: در این میان نمی‌توان نقش روشنفکران را نادیده گرفت چرا که روشنفکران حلقه رابط بین مردم و دولت هستند و باید جلوی این خطر را بگیرند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا